Reisverslagen van Suzanne en Maarten, deel 4: Italië

Klik op de knop 'route' hierboven om de kaart met onze route te krijgen.

Italië

Klik op dit plaatje om onze route te bekijken

Terug in ons huis (half juli 2006)

Laminaat leggen op de eerste verdieping
Eenmaal terug in ons huis zijn we direct aan het klussen gegaan. Al onze spullen, behalve de meubels, waren nog in de opslag. Hét moment om het hele huis weer te sausen, het parket beneden te laten schuren en lakken, om laminaat op de eerste verdieping en tapijt op de tweede verdieping te leggen, en om de kinderen intern te verhuizen. De kinderen slapen nu met z'n drieën in een zolderkamer en daarnaast hebben ze twee kleine speelkamers. Het was wel zweten, met de hittegolf,  maar lekker om hier allemaal rustig de tijd voor te hebben.

Op de tweede dag hebben Hobbel en Knagertje al uit Roel's hand gegeten!
We hadden het onderweg al beloofd: als we terug zouden zijn, zouden we konijntjes nemen. En nu hebben we ze: Hobbel en Knagertje! Hier stelt Roel ze voor.

We zijn weer thuis! (30 juni 2006)

We zijn weer in Nederland! Ons huis is nog verhuurd, maar we staan om de hoek van ons huis op een camping. Vlak bij alle vriendjes en vriendinnetjes dus. Onze kinderen zijn nog vier dagen naar school geweest en vonden het geweldig leuk hun vrienden en vriendinnen weer te zien. Op de camping hebben onze kinderen het naar hun zin, vooral Ida geniet van de animatie: ze vindt alles leuk. De activiteiten voor kleine kinderen vindt ze nog leuk, en ze kan al goed meekomen met de activiteiten voor grote kinderen. En bijna alle kinderen spreken Nederlands!!

We kijken terug op een geweldige reis!! Onze reis is iets korter geworden dan eigenlijk de bedoeling was, maar we vinden het helemaal goed zo. Voor onze kinderen was het lang genoeg, en dus voor ons ook. Eén van de mooie dingen van onze reis was dat we veel vrijheid hadden. En die vrijheid hebben we ook gebruikt om eerder terug te komen dan gepland. We zitten alweer vol met plannen om onze tijd die we nu nog in Nederland vrij zijn te vullen! We hebben er al weer helemaal zin in!

Via de Oostenrijkse Alpen naar huis!

Daar komen de Alpen aan! Op de voorgrond een droge rivier. Dat hebben we veel gezien. In Griekenland was het de norm. Het water dat er nog is wordt vaak afgetapt voor drinkwatervoorziening, zodat de bedding geheel droog staat.

Een wandeling gemaatk.

Naar de waterval 'van de Jonkvrouw'.

Prachtig uitzicht.

We zijn via de Grossglockner-pas de Alpen over gegaan. Bij het begin van de pas moesten we eerst een paar uur wachten, omdat het boven hagelde en de pas was afgesloten. Maar het was het wachten waard: het was geweldig! En tot Ida's grote vreugde konden we weer even in de sneeuw spelen! Zo eindigde onze reis zoals hij ook begonnen is: in de sneeuw!

Venetië (26 - 28 juni 2006)

We hebben onze camper ergens buiten de stad geparkeerd (Parking Guiliamo). Daarvandaan namen we een boot naar Venetië. We waren de enige passagiers en Ida mocht voorin zitten.

Zo deden de Romeinen het al: drinken uit een fontein in de stad.

Voorlezen over het piazza Marco op het piazza Marco.

Een aanrader: we hebben dit kinderboek over Italië van Rindert Kromhout voorgelezen. Enorm leuk, leerzaam en het leven in Italië wordt er veel herkenbaarder van. Ook over Venetië schrijft Rindert Kromhout heel leuk (ISBN: 9045100932).

handschoenen te koop.

Venetië bij nacht.

Alle transport in Venetië gaat met bootjes en handkarren. Hier kijken we hoe een restaurant wordt bevoorraad.

Prachtig uitzicht vanaf de toren op de Piazza Marco.

De kinderen hielden aan het einde van onze reis stadsbezoek niet meer zo lang vol. Het állerliefste wilden ze in het hotel blijven. In de middagen vonden we dat goed. Hier kijken ze een DVD-tje, terwijl wij de stad in gaan. Lang leve de mobiele telefoon. Zij hadden er eentje en wij ook zodat ze ons altijd konden bellen.

Horeca is belachelijk duur, dus doen we het zo.

Op dit stationsplein sliepen Maarten en Jeroen 20 jaar geleden een paar nachten. Te midden van veel andere backpackers. Een paar weken later verbood de burgemeester van Venetië het slapen op dit plein.

Zogenaamd het water induiken. Vlak bij de ingang van ons hotel, net op het moment dat er een gondel langs kwam.

Een hit voor Ida: de duiven voeren op het Piazza San Marco.

Op de boot onderweg naar huis.

Uitrusten op een camping bij Martzabotto bij Bologna (vanaf 11 juni 2006)

Klavertje vier gevonden! Lees hier wat Ida erover vertelt.
We hebben twee weken op een plezierige camping bij Martzabotto, in de buurt van Bologna gestaan. Rustig op een camping staan is altijd heerlijk met de kinderen. Ze vermaken zich de hele dag en zijn doorlopend tevreden.

Maar de kinderen waren wel reismoe. Mooie of interessante dingen bekijken vonden de kinderen aan het begin van de reis in Griekenland nog leuk, maar na een maand of drie vonden de kinderen die uitstapjes lang duren. Bovendien had vooral Roel nogal last van heimwee. Hij miste zijn vrienden.
Daarom hebben we besloten om iets eerder naar huis te gaan en de kinderen de laatste schoolweek voor de zomervakantie naar school te laten gaan.

Tussen 29 september en 18 oktober 1944 werden rondom Marzabotto meer dan 1800 burgers vermoord. Geert Mak schrijft erover in zijn boek 'In Europa', op blz 688. We hebben een gedenkplaats bezocht. Erg indrukwekkend.

Pisa (10 juni 2006)

Hier vertelt Ida over ons bezoek aan Pisa.

Rome (5 - 10 juni 2006)

Vaticaanstad: wat een mensen!

Sint Pieter

Pantheon

Schoolwerk doen in de McDonalds tegenover het station. We hadden een rustig hoekje met uitzicht op de zakkenrollers. Een hele ervaring voor de kinderen, die zakkenrollers aan het werk te zien. Gelukkig hebben wij alles nog.

Gerrit en Suzanne zijn naar een concert van Quatro Stagioni van Vivaldi geweest. Erg mooi en ideaal voor zo een kind: niet te lang, gemakkelijk toegankelijk, Gerrit had een stukje ervan zelf al eens gespeeld op de viool, en vlakbij ons hotel, in de St Paul - Binnen de Muren

Het Colloseum in Rome. Gerrit vertelt hier meer.

Enkele andere bezoekers

Zuid-Italië (vanaf 27 mei 2006)

Trulli (27 mei 2006)

Trulli-huisjes in Alberobello. Deze trulli bestonden uit opgestapelde stenen. Zonder cement. Zodat ze snel afgebroken konden worden als de belasting werd geïnt.

Zoo (28 mei 2006)

Ten noordwesten van Brindisi zijn we naar een Safaripark/dierentuin/supercommercieel pretpark geweest. Het safarideel en dierentuin deel was leuk. Kijk hier voor foto's van een scharrel die Roel daar had.

Onderonsje.

Strandvoetbal

Op het strand bij Nicola bij Péschici. We ontmoeten bijna nooit andere kinderen, en àls het dan toch een keer gebeurt, dan zijn het bijna altijd Duitse kinderen. Onze kinderen kunnen daar best mee uit de voeten. Ze spreken dan een soort verduitst Nederlands.

Onderweg naar Pompei

Uitzicht op de Adriatische zee. Zomaar een pleintje ergens in Pompei. We zijn gevlucht voor een file. Maarten staat in de camper te koken terwijl Roel en ik ene spelletje doen.

Pompei, Napels, Herculaneum en de Vesuvius (1 - 5 juni 2006)

We hebben Pompeï twee maal bezocht en ook Herculaneum. Erg indrukwekkend. Vooral in Herculaneum is veel goed bewaard gebleven.

Napels: drukte en smalle steegjes.

Ida vertelt hier meer over Napels.

Het archeologische museum in Napels, waar veel vondsten uit Pompeï en de rest van de omgeving van de Vesuvius zijn te bewonderen. Gerrit, Roel en Ida vertellen er meer over.
We hebben vlak onder de krater van de Vesuvius overnacht. Met schitterend uitzicht op Napels. 's Morgens een half uurtje gewandeld naar de krater zelf. Indrukwekkend! De kinderen hadden het na een paar maanden reizen wel gehad met informatie horen over de plaatsen die we bezoeken. Nu brengen we de informatie vaak in de vorm van een quiz. Dat blijft leuk: hoe diep is deze krater? A: 140 meter, B: 240 meter of 540 meter. Ida vertelt hier meer over de overnachting bij de Vesuvius en Gerrit en Ida vertellen meer over het bezoek aan de krater.